Spørsmål:
Jeg er nettopp blitt gravid. For tiden har jeg mye stress på jobb, vond nakke å mye vondt i hodet. Svimmel er jeg også. Kan dette skade barnet på noen måte? har hørt at stresset mor ikke er bra for barnet?

Svar:
Det optimalet er selvfølgelig at kvinner som skal bære frem barn har det så bra som mulig både fysisk og psykisk.
I forhold til stress er nok forskjell på det man selv ikke kan påvirke eller kjenner årsaken til og denne type streset du beskriver på jobben din nå.
Du bør derfor gi deg selv noen pauser i løpet av arbeidsdagen. Evt. gå en tur i lunchpausen.
Vær obs. på arbeidsstillinger, senk og løft skuldre mange ganger i løpet av dagen, legg et varmt ullsjal på skuldrene evt. ta kontakt med bedrifteshelse tjenesten/fysioterapeut for råd/behandling.
Tar du godt vare på deg selv tar du også vare på fosteret.
Lykke til!
Hilsen Monica.