Spørsmål:
Hei..jeg er gravid 25 uke nå, er 19 år og første gang jeg skal ha barn..gleder meg masse til babyen kommer..dette er livets gave..det jeg er bekymret for er stress.jeg har en fryktelig dårlig uvane å stresse bevisst og ubevisst,har prøvd å roe meg ned nå i svangerskapet,men det er vanskelig..jeg har gått i kinesologi for dette, men følte ikke at det hjalp..jeg er under kategorien "vil være superkvinnen".spesielt stresser jeg på jobben, er dagli leder på en esso stasjon.det som også er at jeg tar på meg andre sine problemer før mine egne.og at jeg setter dem i første rekke.vil hjelpe de nærmeste(kjæreste og familie) mest mulig.vil være der 100% hos alle.de ber meg om å slappe av,men klarer bare ikke å slå meg til ro.i tillegg til dette har jeg en kronisk sykdom i rygg og nakke (muskelspenninger),og er plaget av dette siden 14 års alderen..og da blir det naturlig for kroppen å slite seg dobbelt opp når jeg stresser..har du noen gode råd?mvh en lykkelig mamma,men innmari stressa jente.....

Svar:
Jeg studerte veiledningspedagogikk for mange år siden og husker svært godt en foreleser sitere en kjent guru Ken Heap. Det handlet om å gi råd. Han sa følgende kloke ord: "Vi kan opplyse en hel by med energien vi bruker på å gi hverandre råd. Råd man ofte ikke engang har bedt om. Det er bortkastet energi.
Den som eier problemet vet alltid best selv hva som skal til for å få løse det. Hun/han kjenner problemet best av alle, vet hva saken egentlig dreier seg om,  os.v."
Nå har du imidlertid bedt om råd. Likevel velger jeg å si det samme til deg. Det er bare du som kjenner deg selv godt nok og som vet hvilke grep du må ta for å få til en forandring.
Du forteller her hva du gjør som ikke er bra for deg. Les det om igjen og finn frem til hva du skal gjøre for ikke å gå i samme fella hver gang.
Kanskje kan det hjelpe deg å tenke på at barnet du venter trenger energien din? Hver gang du skal ta et valg, eller er i ferd med å overstrekke deg kan du f.eks dobbelt sjekke om det er denne måten du vil bruke kreftene dine på? Det kan gi deg en mulighet til forandring.
Kan også anbefale deg akupunktur behandling, aromaterapi eller andre rolige aktiviteter.
Ønsker deg lykke til videre. Det er flott å tenke på andre og å ha noe å by på, men nå er du gravid og har ansvar for et lite menneskebarn som også trenger å bli tenkt på.
Hilsen Monica.