Spørsmål:
Jordmor Monica Moland svarer på dette spørsmålet.
Hei! Jeg er gravid i 15 uke og jobber daglig med og i nærheten av røntgen apparater. Hvor er det mulig å få kjøpt en sensor til å ha i lommen som vil registrere ev. stråling?

Svar:
Svar: Jeg har dessverre ingen kjennskap til dette, men  som gravid har du en rettighet å bli omplassert til et ”trygt” sted i tilfelle din daglige arbeidssituasjon ikke skulle være det. Dette skal din arbeidsgiver ta ansvar for.
Jeg vil tro det finnes noe nedskrevet om dette i forbindelse med Helse/miljø/sikkerhet på din arbeidsplass. Har du forsøkt å ta kontakt med firma som selger røntgenapparater? Det bør være et godt sted å få opplysninger.
Stå på! Dette er viktig for deg og barnet du venter. Lykke til! Hilsen Monica