Spørsmål:
Hei. Jeg skal bli mamma igjen i november. Jeg er alene mor til en flott gutt som blir 13 i sommer. Han vil så gjerne være med på fødselen, men jeg er litt usikker. har prøvd etter beste evne å forklare han at det kan bli veldig tøfft for han å se mamma sin med så store smerter. Men uansett hva jeg sier, vil han være med. Er det lurt??

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med fødeavd. der du skal føde og få en samtale med avdelingsjordmor. Hun kan fortelle deg om erfaringer de har, komme med råd og veiledning. Du kan stille alle dine spørsmål, dele tanker og evt. bekymringer med henne. Sammen kan dere finne ut hva som er best.
Om du velger å ha med deg sønnen din må du også ha med en tredje person som kan ta hånd om han. Det vil begge trenge!
Det vil kunne gi deg/dere mye, men også kreve mye av deg å ha han med. Det blir på en måte ikke bare "din" fødsel. Det kan hende du ikke orker å ha han der, at det blir for tøft rett og slett, eller at det blir for tøft for han. Da må du vite at han er i gode hender hos noen som han er fortrolig med og som er inneforstått med situasjonen. Kanskje blir det så skuffende for han at han trenger trøst og omsorg. Det kan ikke en kvinne i fødsel gi.
Det kan være en tanke å ta sønnen din med til fødeavdelingen på forhånd, vise han fødestuen o.s.v. Dere kan også se en fødselsfilm sammen.
Men kankskje er det viktigste av alt å avklare roller. Hvilke forventninger har du til han under fødsel, og hva tror han at du forventer. Skal han få være ditt barn, eller tar han på seg rollen som erstatning for en partner?
Det kan blir en stor og flott opplevelse for dere når det meste er planlagt og gjennomarbeidet.
Ønsker begge lykke til og håper dere får det til.
Hilsen Monica.