Spørsmål:
Hei! Jeg er 35 uker på vei og veldig stor. Symfyse-fundus mål er 36,5 cm og vekstkurven har sitt eget bratte forløp som har steget raskere enn gjennomsnittskurven fra uke 25.
På kontroll hos jordmor for noen dager siden ble det observert at livmoren også er veldig full og stinn, det var vanskelig å kjenne hvordan babyen lå. Anbefaler du en ekstra kontroll på sykehuset? Jeg har også noe økende blodtrykk og stadig mere ødem i ben, hender og ansikt.

Svar:
Svar: Det er ikke uvanlig livmoren blir ”full” på slutten av svangerskapet. Hvis barnet ditt i tillegg er stort kan den bli ekstra fylt opp. Tenkt deg den lille muskelen som i utgangspunktet veide ca. 30g nå rommet flere kilo med ”innhold”: barn, fostervann og morkake.
Jeg vil håpe og tro at du blir godt tatt vare på i svangerskapet, men hvis du føler deg usikker bør du ta det opp med jordmoren du går til kontroll hos. Du kan f.eks spørre om hvilke muligheter det er for en kontroll på fødeavdelingen.
Lykke til videre! Det er bra med god egenomsorg. Hilsen Monica.