Spørsmål:
Jeg fødte for en uke siden og tror kanskje at stingene mine har løsnet. Det ser iallefall ut som riften er åpen når jeg ser med speil, og har jeg sittet litt urolig får jeg gjerne en blødning med friskt blod tilsvarende 2-3 ss. Forøvrig har jeg ikke noe særlig smerter eller ubehag, og jeg har forstått det sånn at de uansett ikke kan sy det på nytt nå. Men kan dette skape problemer av noe slag senere? Og bør jeg bekymre meg om at det fortsatt kommer blod på denne måten - selv om det ikke er hele tiden? Renselsen ellers er ganske normal.

Svar:
Dette er verken farlig eller helt uvanlig, og vil ikke skape vansker for deg i fremtiden. Når vi syr rifen legges sårflatene  pent og tett inntil hverandre og vi får det som kalles en primær sårtilheling. Din rift vil også gro, men p.g.a. at sårflatene nå ikke ligger inntil hverandre på samme måte og gaper litt blir dette en sekundær sårtilheling som må gor fra bunnen. Det er helt naturlig at det kan blø litt. Såret er på en måte mer åpent.
Renset grønnsåpe i et lunkent vann er å anbefale. Sett hele stumpen opp i et vaskefat og du vil merke hvor effektivt det er.
Lykke til med tilhelingen.
Hilsen Monica.