Spørsmål:
Hei. Har et spm ang sprøyter. Hvor mange sprøyter/blodprøver må man ha i et svangerskap? har også hørt noe om en sprøyte som skal settes i låret ved fødsel? er dette riktig? Grunnen til mine spm er at jeg har en forferdelig sprøyteskrekk, som har hengt ved min side siden barndommen. Jeg har tatt en blodprøve i ca uke 13, og klarte det med litt emblakrem og slikt (veldig stolt av meg selv) men det hadde vært fint og vært forberedt på hva som venter meg igjenom svangerskapet. Er snart i uke 20. På forhånd takk for hjelpen :)

Svar:
Om du er Rh pos. (Rh neg. testes 3 ganger; uke 32+36), ellers frisk og ikke skal til utlandet og bør sjekkes for toxoplasmose etter hjemkomst, vil det sansynligvis ikke tas flere blodprøver (i sprøyteform) av deg nå. Blodprosenten måles med et lite stikk i fingeren.
Etter fødsel blir det heller ikke satt sprøyte rutinemessig om du ikke blør mer enn normalt, eller igjen er Rh neg. med et Rh pos. barn.
Snakk med jordmor om dette og bli trygg.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.