Spørsmål:
Hei, jeg er en jente på 20 år som er gravid i 6 uke, jeg har hatt bulimi lenge, men etter jeg ble gravid så har var jeg redd for å skade fosteret p.g.a brekninger, kan det skade fosteret? desverre så har jeg begynt å spise mer og oftere... uten og kaste opp, overspising kan en vel si. er det skadelig for fosteret? Det er flere i familien min som har spontan abortert og jeg er livredd jeg også kommer til å gjøre det. er det arvelig? Jeg har slutta og røyke og drikke og tar vitaminer og spiser forholdsvis sunt. Er ellers i fysisk fin form. Håper du kan hjelpe meg, fordi jeg er veldig redd.

Svar:
Så flott at du tar nye gode grep om livet ditt! Det står det respekt av. Det er ikke arvelig å abortere, men det er  ikke uvanlig at kvinner kan oppleve det i løpet av sitt liv.
I forhold til overspising er det lite gunstig for deg og fosteret om du utvikler stor overvekt, men
jeg fortstår at det kan være en stor utfordring for deg å håndtere dette på en god måte, og vil  foreslå at du tar det opp med jordmor/lege slik at de kan få muligheter til å hjelpe/støtte deg om du trenger det. Kanskje har du en psykolog som du har  vært i kontakt med tidligere som kunne kontaktes igjen, evt. se om hvilke tilbud som finnes i din kommune som kan være av interesse og nytte for deg nå.
Det er fantastisk å bære frem et nytt lite menneske.
Håper det kan inspirerer deg til god egenomsorg. Tar du godt vare på deg selv, gir du også fosteret gode vekstbetingelser.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.