Spørsmål:
Jeg har akkurat vært hos jordmor og fikk beskjed at jeg hadde sopp. Lurer litt ang. doseringen jeg fikk. Fikk beskjed om å bruke canesten (3 dagers kur) med salve og stikkpiller og i tillegg vivag (for å få riktig surhetsbalanse igjen). Dvs at jeg skal ta en vivag om morgenen, det er vel greit, med det er doseringen på kvelden jeg lurer litt på. Da må jeg ta 2 canesten stikkpiller + en vivag og smøre meg med salve rundt åpningen. er ikke dette litt mye? Nå har jeg hørt at man kun skal bruke canesten + salve, så vivag når kuren er ferdig. Setter pris pa svar!

Svar:
Svar: Det er mange måter å bekjempe sopp plager på. Vanlig behandling med Canesten er 1 dags-behandling. Hvis nødvendig gjentas behandlingen til 3-dagers behandling som er 2 vagitorier à 100 mg i skjeden hver kveld i 3 dager. Det finnes også 6 dagers behandling. Hvis du er svært plaget kan det være på sin plass med Canesten , vagitorier(stikkpiller) og salve.
Er du derimot ikke veldig plaget kan det være forsøket verdt å ta en kur med yoghurt naturell. Bruk en 10 milliliters sprøyte uten spiss, og fyll den med yoghurt uttynnet i litt vann.. Dette sprøyter du inn i skjedeåpningen to ganger daglig, i 7 dager.
Du kan evt. spørre jordmor/legen om å bli penslet med ”krystallfiolett”. Det er også en måte å bli kvitt soppen på. Du nevner Vivag. Det kan også være et godt alternativ som førstevalg av behandlingdmetoder.
Lykke til! Om dere er seksuelt aktive er det lurt å tilby partner behandling også.
Hilsen Monica.