Spørsmål:
Heia! Jeg har nettopp funnet ut av jeg er gravid. I dag er jeg 4 uker + 5 dager. Og jeg er usedvanlig trett!! Og doven i armer og bein... Prøvde å trene i går, men det ble ikke bedre av det. Jeg hviler en god del, men våkner sjelden uthvilt. Står opp og spiser frokost, og vil legge meg nedpå etterpå. Orker liksom ikke noe! Er det normalt å være så sliten og matt allerede ut i fjerde uke? Og skal jeg tvinge meg til å styre på med dagens strabaser, eller skal jeg ta meg ekstra god tid til å hvile for tiden? Med vennlig hilsen

Svar:
Ja det er det, og det går heldigvis over. De fleste er nok i full gang på denne tiden, men hviler seg og sover ved enhver anledning. Av og til til frustrasjon for partner, som ikke er trøtt.
Dette er kanskje tiden for å stoppe opp og se på hvordan du lever for å kunne velge riktig retning videre. En reise i nytt og fremmed farvann med sårbar passsasjer med ønsker for sitt liv krever tilstedeværelse for å gjøre gode valg.
Nok søv, riktig kosthold, redusere stress, mosjon som passer til energien, frisk luft, balansere aktivitet og hvile o.s.v. er viktig. Dette er tiden du også bør fokusere på hva som er godt for deg!
Lykke til videre!
Hilsen Monica.