Spørsmål:
Etter at jeg fødte for første gang for 9 uker siden, er veggene i skjeden fremdeles slappe. Det kjennes ut som om ting henger litt ned. Jeg kjenner at den fremre skjedeveggen buler ut helt nederst i skjeden. Jeg gjør knipeøvelser mange ganger om dagen, men har egentlig aldri hatt særlig kontroll over muskulaturen i bekkenbunnen. Jeg klarer for eksempel ikke å holde lenge av gangen. Har lest at man skal knipe i 8 sek, men jeg klarer bare 1-2 sek. Jeg er ikke plaget med inkontinens, men har litt hemorider. Er dette normalt? Hvor lang tid kan det ta før skjeden min er tilbake til sitt gode gamle? Vil jeg klare å trene den opp igjen, eller må jeg opereres? Er det farlig for meg å begynne å trene mage- og ryggmusklene? Jeg triller turer med barnevogna nesten 1 time hver dag. Er det bra? Trenger gode råd! Tusen takk for kjempefine sider!

Svar:
Svar: Det er ikke uvanlig at det kan kjennes litt annerledes ut i underlivet den første tiden. Jeg vil imidlertid råde deg til å be fastlegen om en rekvisisjon til en fysioterapeut. Hun kan gi deg instruksjon og veiledning der og da mens du gjør øvelser. På denne måten kan du finne frem til øvelser som passer for deg og få kontrollert at du gjør de på riktig måte. En nødvendighet for å oppnå gode resultater.
Lykke til med treningen! Dette er viktig!
Hilsen Monica.