Spørsmål:
Hei Monica Jeg lurte på en ting i forbindelse med å eventelt bli gravid igjen I mitt forrige svangerskap ble babyen liggende i seteleie, og etter nøye undersøkelser og tenking bestemte vi oss for keisersnitt. I ettertid har babyen hatt en del plager med både mage, tarm og plager med eksem. I følge en lege kunne dette komme av at han ble tatt med keisersnitt. Kan ikke skjønne at eksem kan komme av de men uansett.. Da jeg har sett at alle disse plagene har vært slitsomme ( og fortsatt er det ) for babyen er jeg skeptisk til å ta keisersnitt igjen. Hva er sjansen for at babyen legger seg i seteleie hvis jeg blir gravid igjen? Har hørt at noen har en livmor der babyen ikke klarer å legge seg riktig vei. Setter pris på svar

Svar:
Siden kun 3,5% ender opp med seteleie er det ikke stor sjanse for at neste også vil ligge slik. Det er imidlertid rikig at noen svært få kvinner kan oppleve at alle barna velger sete leie. Da mistenker man at årsaken er formen på livmoren.
Om ditt andre barn også skulle velge seteleie kan et forsøk på ytre vending/snu barnet være et godt alternativ. Det er ofte lettere på en annen gangs garvid.
I forhold til plager med mage, tarm og eksem er det kanskje litt vel enkelt å slå fast at årsaken er keisersnittet. Det er riktig at barn født på denne måten mister muligheten til å bli kolonisert av mors tarmbakterier når de går gjennom fødselskanalen, men det kan være flere årsaker.
Hilsen Monica.