Spørsmål:
Hei. Jeg er en 22 år gammel førstegangs- gravid i 22. uke og det jeg lurer på er: Jeg har hatt katt hjemme siden jeg var liten,men etter at jeg flyttet bort for å studere har jeg ikke hatt mulighet for å ha husdyr der jeg har bodd. Nå har jeg nettopp flyttet i en ny leilighet i oslo og kunne tenke meg å sjekke opp muligheten for å få meg en liten kattepus her,noe jeg har ønsket meg i årevis. Jeg har hørt fra mange at jeg må passe meg for katt i svangerskapet på grunn av smitte og tjangs for å bli allergisk? Jeg har med katten hjemme hos min familie å gjøre hver gang jeg reiser hjem og jeg har også planer om å dra dit (sunnmøre) for å føde der. Ergo vil jeg være i kontakt med en katt uannsett da.Hvor stor risiko er det for å bli smittet/at jeg allerede kan være smittet?er det mange som utvikler allergi under svangerskapet,og etter fødselen,vil det være veldig farlig for barnet at katten er i hus? Håper du kan gi meg svar og at det ikke ble for langt og innviklet spørsmål. Har så utrolig lyst på en katt,og syns det er trist om jeg ikke får ha noe med katten hjemme å gjøre.. Mvh Kattemor

Svar:
Det er helt ukjent for meg at katt frarådes i svangerskapet p.g.a. faren for å utvikle allergi. Det er heller ingen grunn til ikke å skaffe seg katt selv om man er gravid. Du må bare ta forhåndsregler. Det er særlig unge katter som kan overføre toxoplasmose smitte. Av den grunn bør ikke du ta hånd om kattekassen. Vær nøye med håndvask når du har stelt med katten, og ikke slipp den helt opp i ansiktet på deg.
Du kan også testet  i forhold til evt. gjennomgått toxoplasmose infeksjon. Be om det på neste kontoll om det ikke alt er blitt gjort..
Jeg har selv levet hele mitt liv med både hunder og katt og vet hvor koselig det er med dyr.
Forskning viser imidlertid at barn som vokser opp med dyr har minder sjanse for å utvikle allergi.
Lykke til som mor til to- og firebente!
Hilsen Monica.