Spørsmål:
Lurer bare på hvorfor det er farlig å få i seg for mye salt. Bør jeg slutte helt å spise potetgull og annet som inneholder mye salt? Hjelper det hvis jeg drikker mye vann mens jeg spiser dette? Har ikke lyst å utsette barnet for noe som ikke er særlig heldig. Er 24 uker på vei.

Svar:
Svar: Hei Elin.
Det er ikke bra for noen, verken gravide eller andre å innta store mengder salt. Dette henger sammen med utviklingen av høyt blodtrykk. Tidligere ble gravide rådet til å være forsiktige med salt, men det gjøres ikke nå lenger. Det må faktisk en viss saltmengde til for å opprettholde et riktig væskenivå i korppen.
Potetgull og andre svært saltholdige matvarer bør du likevel spise mimimalt av. Nå som du er gravid er det fint at du tenker på hva du putter i munnen. Lykke til. Hilsen Monica.