Spørsmål:
Heisann. Jeg er 23 uker gravid og har et stoooort behov for godis...Er det skadelig, og hva er det som forårsaker det?
Jeg er sykmeldt pga bekkenløsning og kjeder meg nok litt på dagtid. Kan det være kjedespising eller er kroppen ute etter søtt i denne perioden?

Svar:
Svar: Hei Vibeche!
Du er nok ikke alene om å like søtsaker. Kroppen er ikke ute etter søtsaker, og den trenger det heller ikke. Det henger mer på vane. Vi liker det godt, forbinder det det hygge o.s.v Mye søtt kan føre til generell vektøkning, utvikling av svangerskapdiabetes og store barn.
Det er også en forbindelse med stort inntak av søtsaker og utvikling av svangerskapsforgiftning som kan være en alvorlig komplikasjon når man venter barn.
Frem med selvdisiplinen og strikketøyet! Lykke til videre og pass nøye på vekten. Noen har glede av kromtilskudd for å redusere søtbehovet. Spør på apoteket eller i helsekostbutikker.
Hilsen Monica