Spørsmål:
Hei, er nå i svangerskapasuke 27, lagt på meg 14kg allerede. Selv om matlysten ikke er helt på topp har kiloene økt, hvorfor det? Har holdt meg i aktivitet hver dag. Å de siste par ukene har jeg fått smerter i korsryggen, som murrer å verker helt ned til rumpa. Smertene er konstante, men ikke like sterke å intense hele tiden. Hva kan dette være? Hilsen Marih 22

Svar:
Svar: Det er ikke lett å holde vekten for oss i vesten som kan velge og vrake i alt hva hjertet begjærer. Altfor mange kvinner og menn spiser for mye og rører seg for lite, dessverre.
I svangerskapet er det kanskje enda vanskeligere å holde vekten p.g.a. økt matlyst, suget etter noe å putte i munnen hele tiden, hevelse som mange får og kanskje det verste av det hele at mann slapper av på kravene til å holde vekten fordi man kommer til å gå opp i vekt uansett. De fleste får dessuten mosjonert for lite.
Snakk med jordmor/legen din om du trenger stimulering til å komme inn i et nytt spor. Det er enda mange viktige uker igjen, og mange muligheter. Kanskje kan Svangerskapsboken til mor la deg inspirere med siden: Kosthold- du er det du spiser?
Med hensyn til smertene du beskriver kan det høres ut bekkenløsningsplager eller isjias. Det kan også være begge deler. Det er ikke uvanlig å få dette i svangerskapet. Begge deler gjør vondt ,men trøst deg med at det behøver ikke alltid bli verre. Ta det opp på neste kontroll og få gode råd og veiledning, evt. henvisning til fysikalsk behandling om du trenger det.
Mitt råd er : Sett av tid til dette viktlige prosjektet og unn deg noen fine turer i skog og mark. Ingen ting er som å gå i terrenget. Dette vil gjøre deg godt både i forhold til vekt og ryggplager.
Lykke til videre! Hilsen Monica.