Spørsmål:
Jeg er 19 uker på vei å røyker fortsatt. Jeg har prøvd å slutt men får det ikke til. Jeg lurer litt på disse nikotin plasterene, det står at de ikke bør brukers av gravide. Sa jeg lurer på da hva som skjer om jeg bruker disse? Er plasteret farligere enn en sigarett? Å hvorfor?

Svar:
Så bra at du ønsker å slutte. Jeg vil råde deg til ikke å gi det opp, men bestemme deg på nytt og søke hjelp hos jordmor, fastlegen eller røyketelefonen 800 400 85 for å bli røykfri.
Det er riktig at nikotinplaster vanligvis ikke anbefalse til gravide,men kan i noen tilfeller brunes i samråd med lege. Snakk derfor med fastlegen din.
Bestem deg! De fleste forteller at de er overrasket over hvor lite vanskelig det er når de først får bestt deg.
Det finnes ikke noe annet du kan gjøre som betyr mer for barnet du nå bærer frem enn å slutte å røyke!
Vil du bestemme over røyken eller tillater du røykern å bestemme over deg?
Hilsen Monica.