Spørsmål:
Hei Jeg er gravid i 6 uke og vil så gjerne slutte og røyke. Jeg vet at det ikke er anbefalt å bruke røykeplaster når man er gravid, men kan jeg bruke de i 2-3 dager til det værste suget har gitt seg.

Svar:
Så flott at du vil slutte å røyke. Ingenting har større betydning/helsegevinst i svangerskapet for barnet du venter enn nettopp det!
Nikotinplaster anbefales ikke til gravide, men alt er bedre enn å røyke. Jeg vil foreslå for deg at du tar det opp med jordmor/legen du går til kontroll hos og får oppfølging/støtte der til å gjennomføre røykeslutt.
Husk at psyksik avhengighet er større en den fysiske. Den fysiske forsvinner faskt.
Håper du lykkes og får friheten tilbake i livet ditt!
Hilsen Monica.