Spørsmål:
Hei Jordmor! Jeg har et problem på arbeidsplassen.. Jeg jobber med 4-5 menn som alle er røykere. Sjefen er verst.. I.o.m at vi er et lite, (ubeskyttet) og privat firma er det ingen her som har tatt i et tak når det gjelder røykeloven.. Dvs at jeg arbeider hver dag i et røykfullt miljø.. Jeg er 7 uker på vei, og har ikke lyst å foretelle dette til noen enda.. Det ser ut som jeg muligens må gjøre det snart mtp å få jobbe i et røykfritt miljø... Men- hva om de ikke slutter å røyke inne da en gang?? Hva kan jeg gjøre for å unngå diskusjoner og/eller dårlig steming på jobben som krever et røykfritt miljø?? Er veldig frustrert iver dette da jeg er en forholdsvis forsiktig person, som ikke til vanlig krever stort.. Men nå har jeg ikke bare meg selv og krie for.. Det er tross alt et annet menneske, som det er kun jeg som har ansvar for inntil videre... Håper utrolig på råd fra deg.. :) Klem Mia

Svar:
Jeg forstår at du opplever dette som ubehagelig ,men ikke glem at du har en lov i ryggen.
Jeg vil foreslå for deg at du tar det opp med jordmor/legen du går til kontroll hos og ber dem om hjelp. De kan f.eks. gi deg en skriflig bekreftelse på graviditeten med oppfordring til arbeidsgivers ansvar overfor deg og ditt arbeidsmijø.
Jeg vil tro at disse mennene er så oppgående og ansvarsfulle at de umiddelbart slutter å røyke innendørs.De vil også dra nytte av dette ved å røyke mindre!
Ikke lag det til ditt problem.
Se på det som en helt naturlig ting, - der du forventer umiddelbar endring.
Lykke til!
Hilsen Monica