Spørsmål:
Hei Har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Skal til Cuba i forbindelse med jobb i desember. Fikk SA i april og er av denne grunn litt urolig. Har lest litt motstridige beskjeder om det er lurt å reise i 1. trimester eller ikke (flytur/mat etc.)

Svar:
Jeg vil anta at du kan få forskjellige råd i denne saken, alt etter hvem du spør. Det finnes ikke en oppskrift på hvordan gravide skal eller bør leve, ei heller råd om hva som gir beste resultat. Dagens mennesker ønsker ikke begrensninger, og mulighetene er mange for oss alle. Av og til for mange........sukk!
Forstår godt at du er urolig etter SA. Du har all rett til å tenke på deg selv, og til å ta hensyn til barnet du nå skal bære frem. Dessverre er de fleste av oss preget av tempo og resultat i jobben, at vi kan glemme hva som gjør oss  godt og hvilket temp vi selv bør ha for å trives og få beste reslutat.
Instinktivt vet nok gravide kvinner hva som er bra for dem om de lytter til kroppen sin. Av den grunn vil jeg vil råde deg til å lytte godt og følge hjertets stemme!
Lykke til videre på reisen...........
Hilsen Monica.