Spørsmål:
Hei! Vi står i fare for å få et for tidlig født barn. Tidligere har jeg sett at for tidlig fødet eller barn med lav fødselsvekt har hatt såkalte "pustematter" i krybben på sukehuset. Disse skal vistnok pipe hvis barnet slutter å puste. Er dette noe man kan låne/leie for å ha hjemme? Er litt skummelt å komme hjem med et veldig lite barn.......

Svar:
Svar: Det er helt riktig at premature barn kan ligge på madrasser som signaliserer dersom barnet ”glemmer ” å puste, men de brukes nok ikke av alle barn som er født for tidlig.
Mitt beste råd til deg er at du kontakter prematuravdelingen der barnet ditt evt. skal innlegges og snakker med noen av personalet, f.eks avdelingssykepleier. Hun/han kan gi korrekt informasjon og anbefalinger bassert på erfaring og forskningsresultater.
Tiltak må nok skreddersys i forhold til hvert enkelt barns behov til jeg tro.
Lykke til videre med spenningen!
Hilsen Monica.