Spørsmål:
Hei Monica. Jeg er kommet til uke 17 i min graviditet og gjør alt jeg kan for å slutte med denne røyken. Men jeg klarer ikke, har du noen forslag til hva jeg kan gjøre?
Prøver og finne på ting, men jeg må stoppe for å ta en røyk. Har kjempedårlig samvittighet da jeg vet at dette er veldig skadelig og har opplevd slik skade på nært hold. Håper virkelig du har noen gode råd til meg. På forhånd takk og ha en fortsatt god sommer.

Svar:
Svar: Hei Solveig!
Det er flott at du ønsker å slutte å røyke. Da er du alt halvveis til å klare det! Visste du at den verste abstinensen gir seg etter ca. 2 uker? Min erfaring er at mange blir positivt overrasket når de endelig får bestemt seg. De hadde trodd det var verre.
Du kan ev. snakke med legen din om nikotinplaster. Det gis i enkelte tilfeller til gravide. På røyketelefonen 800 400 85 kan du få hjelp til å legge opp en plan som skreddersys for deg. De har bl.a. oversikt over ulike røykeslutt-tilbud over hele landet.
Kanskje kan du ha nytte av å lese om Graviditet og røyking i Babyverden?
Brosjyren Graviditet og røyking er kjempefin. Den fås på helsestasjonen, ev. bestilles via: post@tobakk.no / kreft@kreft.no
Gode råd :
· Gjør røykeslutt til ditt viktigste prosjekt de neste ukene.
· Kvitt deg med all tobakk den dagen du slutter.
· Ros deg selv hver dag for din beslutning
· Legg pengene du sparer på et lett synlig sted, og unn deg selv litt luksus.
· Gå en tur når du føler deg rastløs.
· Planlegg aktiviteter der du ikke kan røyke(kino, samvær med venner som ikke røyker osv.)
· Gjør noe annet med fingrene, f.eks. håndarbeid og kortspill.
· Gjør mer ut av tilberedningen av måltidene. Du vil merke at alt smaker bedre nå
· Reis deg fra bordet så snart du har spist.
· Puss tennene når du får lyst på en sigarett.
· Hvis du pleier å røyke når du drikker en kopp kaffe eller te, så prøv
noe annet i en periode.
· Bryt vaner du forbinder med røyken.
· Be om støtte og gode råd fra dine nærmeste.
· Husk – bare 1 sigarett kan være nok til at du begynner å røyke igjen.
(Rådene er hentet fra heftet "Graviditet og røyking".)
Lykke til med ny innsats. Hilsen Monica