Spørsmål:
Jeg har akkurat vært gravid, og mistet tvillinger. Fikk en kraftig betennelse som resulterte i keisersnitt og en hestekur av en antibiotikabehandling. Ble imidlertid fort oppegående og i sving igjen. Tapet av barna har vært grufullt, og jeg lurer nå på; hvor lenge må jeg vente før jeg prøver igjen? Når er kroppen "klar" igjen, operasjonssåret o.l.?? (Dette var et lengdesnitt, mitt 2.)

Svar:
Kjære deg! Så trist å høre om hva du har gjennomgått. Jeg tror det er helt umulig å forstå hvordan det er å miste barn. I tillegg har du mistet to.
Det er godt å høre at du vil prøve igjen. Siden du ikke skriver noe om lengden på svangerskapet, eller hvor i kroppen infeksjonen var, kan jeg dessverre ikke gi deg et godt svar på ditt spørsmål. Jeg vil imidlertid råde deg til å ta det opp med gynekologen som opererte deg. Han/hun vet hvordan operasjonen foregikk, (hvordan det ser ut etter forrige snitt) og hvordan du hadde det postoperativt (etter operasjonen).
Du kan be jordmor/fastlegen om en henvisning til denne konsultasjon på fødeavdelingen.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.