Spørsmål:
Jeg er 21 uker på vei, og de to siste dagene har det kommet en del slim ifm. avføring. Slimet er gult og illeluktende. Drypper ofte litt først, og på slimet er også på papiret når jeg tørker meg. Hva er dette og er det farlig? Har vært litt forstoppet, men har også hatt litt løs mage. Mye luft i magen også. Har ikke smerter, men det klør litt. Kan ikke se at jeg har noen hemorider. Beklager ekkelt spørsmål!

Svar:
Det er ikke uvanlig at man kan få løs mage etter en periode med forstoppelse. Om man har en mageinfeksjon vil det alltid lukte vondt av avføringen.
Har du kanskje vært på reise eller spist mat du ellers ikke gjør?
Dersom dette fortsetter kan du ta det opp med jordmor eller fastlegen din.
Man kan også ta en avf. prøve om det skulle være nødvendig etterhvert.
Grønn the er alltid godt for fordøyelsesplager.
Håper det går over av seg selv som det meste oftest gjør.
Hilsen Monica.