Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i 6 uke etter å få klaff på første forsøk!! Trodde at det kom til å ta lenger tid og hadde planer om å gå ned i vekt. Jeg er over 180 cm og veier rundt 100 kg. Har du noen tips om hva jeg bør gjøre for ikke å gå opp for mye under svangerskapet? Vet at det ikke er sundt å gå for mye opp under graviditeten... Hva da når jeg allerede er overvektig?

Svar:
Svar: Gratulerer med graviditeten! Så fantastisk med full klaff på første
forsøk. Det er så flott for både deg og barnet du venter at du har et bevist
forhold til kosthold og levesett akkurat nå. For mange er nettopp dette tiden da
de tar litt sats og får krefter til å gjøre en forandring.
Mitt beste råd til deg er: Mosjoner daglig! Det kan kreve at du må rydde
plass i en travel hverdag for å få det til, men det er noe av det viktigste du
kan gjøre i forhold til helse og vekt. Om du trenger et spark i baken for å
komme i gang, eller en turkamerat, så be partneren om støtte. En halvtimes rask
gange gjør begge godt,- og er enkelt å få til.
Med tanke på kosthold og hva du bør spise kan du gå inn i
Svangerskapsboken til mor og lese om kosthold.
Trenger du ytterligere veiledning bør du ta opp dette med jordmor/lege som du
skal gå til kontroll hos. Det kan være nyttig å gjøre en avtale med seg selv om
hva som er tillatt å spise, og når det er tillatt; hverdagsmat kontra helg-og
festmat.
Lykke til med et viktig prosjekt!
Hilsen Monica