Spørsmål:
Hei. Jeg er snart 38 år og gravid med mitt 3. barn. Med mitt andre barn jobbet jeg 60% (ansatt) + jobben som selvstendig næringsdrivende (bonde) helt fram til permisjonen. Det tok på, og jeg kom meg vel ikke helt igjen før nr. 2 ble 1 1/2 år (ammet til han ble 16 mnd). Gikk i kjelleren. Etter nr. 2 (han er nå litt over 2 år) har jeg hatt 1 abort (ved ca. 3 mnd). Jeg vil gjerne legge forholdene litt mer til rette denne gangen. Har innsett at jeg har begrenset med ressurser. Er redd for enda en abort. Vet ikke om jeg orker å starte på nytt enda en gang... Nå jobber jeg 80% + gårdsdrift. Vanskelig å redusere på stillingstørrelsen. Jobben på gården kan jeg regulere noe. Jeg ser jo råd om å sove når man er trøtt, sette av tid til seg selv osv. Dette opplever jeg som VELDIG vanskelig med jobb og 2 små + familieliv. Vil utmattethet/tretthet kunne føre til økt fare for en ny abort? Noen gode råd (som er gjennomførbare)?

Svar:
Jeg vil foreslå for deg at du tar dette opp med jordmor og fastlegen din. Sammen kan dere finne ut av hva du har mest behov for akkurat nå. Det er et tøft kvinneliv dagene kvinner lever. Dobbel/trippel arbeidene pluss graviditet. Desverre finens det ikke andre løsninger enn sykemelding for gravide som trenger hvile, ro eller avlastning. Dette til tross for at svangerskap IKKE er en sykdom.
Jeg vil tro at sykemelding er det eneste brukbare for deg nå. Enten som 50 eller 100%. Hvor lange tid du vil trenge det vil tiden vise. Det er ingen skam eller nederlag å be om dette. Det fødes få barn i Norge. Kvinner som bærer fram barn skal vi ta godt vare på. De fortjener kun det beste!
Til ditt spørsmål vil jeg si at det er vanskelig å si noe om årakene til spontan abort , men det er helt klart at kroppen kan være for sliten.
Ønsker deg alt godt, og håper at du er i stand til å ta godt vare på deg selv denne gangen.
Hilsen Monica.