Spørsmål:
Hei, kan man være i overgangsalderen selv om man nylig har født? har masse tegn på at jeg kanskje er i overgangsalderen... Er 38 år. Kan man sjekke det med blodprøve? Kan man bli gravid selv om det skulle vise seg at man er i overgangsalderen?

Svar:
Det er lite trolig at du er i overgangsalder. Gjennomsnitt alder for menopause(siste mens) i Norge er 52 år. Overgangsalderen kan komme /vare fra 45-55 år.
Om du har klassiske overgangsalder plager nå etter fødsel, er det ikke unormalt. Det handler om hormoner. Etter fødsel kan kvinner ha svette, tørre vaginal slimhinner, søvnvansker, føle seg labile o.s.v.
Kvinner kan bli gravide så lenge de "legger egg", og det kan skje også med uregelmessig mens langt inn i moden alder.
Man kan sjekke med blodprøver og vaginal UL ( bl.a. skrumpet/liten livmor) for å bekrefte endringene som kommer i moden alder.
Nyt derfor årene du har igjen som fertil kvinne!Tiden går fort...........
Hilsen Monica.