Spørsmål:
Jeg fødte for litt over 7 uker siden. Det var en lang fødsel, med hard trykking i over to tomer, som endte med forløsing med tang. I starten hadde jeg null kontakt med bekkenmuskulaturen (drev med knipeøvelser under graviditeten, og den var bra da). Nå begynner den å bli mye bedre, men jeg kan ikke merke så veldig mye forskjell på nå og de siste par ukene. Jeg lekker fortsatt noe og dette er plagsomt. Når blæra er full må jeg komme meg raskt på do, og også ved anstrengelser, som f.eks. å trille vogna i en tung oppoverbakke. Jeg trener knipeøvelser ca 3-4 ganger pr dag, 10 sekunder ganger 10. Kan jeg forvente at jeg er tett etter ca 12 uker eller må jeg regne med at det går lengre tid? Kan jeg trene mer intensivt for at det skal gå raskere?

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med jordmor. Hun kan sjekke om du utfører opptreningen på riktig måte,- evt. instruere deg om det er nødvendig.
Det kan også være en god idè å snakke med en fysioterapeut for ytterligere opptrening.
Dette er svært viktig for deg. Bekkenbunnsøvelser bør kvinner gjøre hele livet!
Det er hardt arbeid og du er flink som tar dette på alvor.
Det er umulig å si noen om tidsperspektivet, men står på og se fremover.
Lykke til videre.
Hilsen Monica