Spørsmål:
Hei. Jeg er nå 38uker på vei og kaster opp veldig mye, spes på natterstid når jeg ligger. Har dette noe med at det blir et press på magesekken? Begynner å slite veldig å holde på slik nå. Hatt det gående hver dag i snart 2uker nå. Så fikk jeg høre at oppkast kunne være en måte å sette i gang fødselen på. Stemmer dette???

Svar:
Jeg kan ikke tro at oppkast vil sette i gang din fødsel, men det er riktig at kvinner som er i fødsel ofte kaster opp.
Det er ikke vanlig med oppkast som du forteller om på slutten av svangerskapet.
Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/legen du går til kontroll hos. Du bør ikke spise store måltider, heller lite og ofte, og prøve om det kan hjelpe om du får overkroppen litt høyt når du skal sove.
Lykke til med innspurten.
Hilsen Monica.