Spørsmål:
Hei! min samboer har nå fått omgangssyken og høy feber oppi 40. Vi har en sønn på 5mnd og jeg lurer på om så små babyer får omgangssyke? Finner liksom ikke noe stoff om det i hverken bøker eller på nett. Jeg desinfiserer hvert skritt min samboer tar og holder meg selv og ungen på en armlengdes avstand.

Svar:
Dersom du ammer er barnet ditt godt beskyttet mot mage/tarminfeksjoner. Med god HÅNDHYGIENE vil det være liten sjanse for at barnet utsettes for smitte.
Det bør være en god regel i alle hjem for både små og store å starte med vask av hender når man kommer inn døren. Likeledes bør dette være en rutine for alle som skal ta i mat, enten lage mat eller spise den.
Med håndvask mener jeg rennende varmt vann og god vask med såpe. Ikke bare skylle hendene.
Lærer barna dette som barn vil de gode vanene bli med videre.
Fint at du beskytter dere og tar godt vare på den lille!
Hilsen Monica.