Spørsmål:
Hei Jeg har to barn og begge gangene har jeg gått over termin, 9 dager første gangen og 10 dager andre gangen. Nå lurer jeg på hvor vanlig det er å gå over terminen tredje gang?

Svar:
Et svangerskap varer normalt 40 uker, pluss / minus 14 dager.
Når terminen settes står det på UL arket: eks.10.03.09. Overtid regnes fra 24.03.09.
Overtid regnes først 14 dager etter termindato.
Med dine to svangerskap der du har født 9 og 10 dager etter termindato, vil jeg tro det er størst sjanse for at du vil gjøre det denne gangen også.
Hvordan dine svangerskap tidligere har vært er mer utslagsgivende enn om du er andre eller tredjegangs.
Hilsen Monica.
Les også artikkelen om overtid og igangsetting av fødsel.