Spørsmål:
Jeg har operert 4 ganger i magen og har et ganske stort arr der....det jeg lurer på er om det på noen måte vil gjøre slik at magen ikke vil kunne vokse ordentlig siden huden der er stram....dessuten har jeg Prausjegersyndrom (går på mage/tarm...polypper, tarmslyng ol.) og lurer på hvor stor sjansene for at barnet kan få samme syndromet er. På forhånd takk...hilsen engstelig førstegangs mamma

Svar:
Svar: Hei vordende mamma. Jeg har dessverre ingen erfaring med din sykdom, men regner med at du er under kontroll hos spesialister som kan ta hånd om dette på beste måte.Hvis lidelsen er arvelig kan du spørre om hvordan den arves og be om en forklaring på det. Noen sykdommer arves fra en av foreldrene, mens andre må ha to bærere for å kunne oppstå.
Jeg kan ikke tro at arret ditt vil hindre magen din i å vokse. Det er livmormuskelen som strekkes etterhver som barnet vokser og fyller ut hele hulen. Mageskinnen eller huden er svært elastisk og vil strekke seg. Noen kvinner opplever at huden strekkes så mye at de får “strekkmerker” . Dette er helt normalt. Arrvev er riktignok ikke så elastisk som frisk hud, men hunden vil nok kompensere. Lykke til videre til deg. Stol på deg selv og kroppen din. Dette klarer du! Det er spesielt  flott å bli mamma for første gang og vanlig å være engstlig for noe man ikke har gjort før.
Hilsen Monica