Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid med mitt første barn (9 uker). I min jobb som sykepleier har jeg noen nattevakter hver måned. Hvordan påvirker dette barnet? Hvor lenge er det anbefalt å gå nattevakter når man er gravid?

Svar:
Jeg tror ikke en eller annen nattevakt eller kanskje noen nattevakter hver turnus vil kunne påvirke fosteret. Har mor det bra, har fosteret det bra. Du bør med andre ord sørge for rikelig med søvn og hvile og ikke planlegge mange andre aktiviteter disse dagene nattevaktene står på.
Det er ingenting i veien for at du kan ha nattevakter helt frem til du går ut i permisjon om du klarer det. Hadde du jobbet fast på natten ville det vært en annen situasjon, spesielt om du ikke hadde fått hvilt deg nok på dagen.
Man skal ikke drive rovdrift på gravide, men heller ikke glemme at svangerskap ikke er sykdom.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.