Spørsmål:
Jeg er 9+1 på vei og har utrolig lyst og fortelle sønnen min han skal bli storebror. Samboer vil vente til ul i uke 18. Han er redd noe skal gå galt. Har allerede vært på ul uke 8+6. Alt var ok, livmorhals var lukket og hjertet slo. Er det ikke rimelig sikker at alt går greit da?

Svar:
De fleste venter nok litt med å fortelle slike store nyheter til småsøsken av flere grunner. De klarer sjelden å holde på hemmeligheter, har ikke tidsperspektiv slik at ventetiden kan bli ekstrem lang, og p.g.a.sjansen for at det hele ikke blir som forespeilet.
Jeg må fortelle hva jeg opplevet for mange år siden. Vi hadde akkurat flyttet til et nytt sted, og hadde sett en høygravid mamma med en ca. 5 år gammel datter i nabohuset. Da vi etterhvert ble kjent med 5 åringen sa jeg: " Så heldig du er som skal få en liten søster eller bror", hvorpå¨hun svarte ganske så veslevoksen "Ja, hvis det blir noen så!"
Jeg husker det svært godt, for jeg ble både paff og imponert og jeg tenkte at hun kanskje hadde opplevet at det ikke ble det. Det morsomme var også at mammen snart skulle føde............
Med tanke på sikkerhet vet vi at det er ca. 15% sjanse for spontan abort fra 4-20 uke.
Hilsen Monica.