Spørsmål:
Heisann! Takk for fin spalte... Er nå i mitt andre svangerskap, og det er nå stor mulighet for at jeg har svangerskapsdiabetes. Har ikke lagt på meg sååå mye ennå, 6 kg i uke 26. Er nå veldig redd for at jeg ved belastningstesten vil få dette påvist, og er ganske så stresset og fortvilet. Slik jeg har fått inntrykk av, om jeg tester positivt, er det svært lite jeg egentlig kan spise. Kraftig redusert inntak av det meste. Og bør holde meg unna pasta, poteter, hvitt mel, melkeprodukter, frukt, juice, alt med sukker, sauser, fett osv. Men hva i alle dager kan jeg da spise? Grovt brød med leverpostei og makrell i tomat... er det alt jeg kan velge mellom? Vann? Grønnsaker? Sliter alltid når jeg må gå å være sulten hele tiden. Blir da skikkelig grinete og lei meg. Håper jeg tester negativt, men tror ikke det! Håper du kan hjelpe meg litt, og komme med noen råd ang. kost osv. Med vennlig hilsen sulten og frustrert....

Svar:
Takk for hyggelig tilbakemelding.
Jeg forstår godt din frustrasjon. Det kan oppleves som om man ikke kan spise "noe" når man er vant til å spise det man har lyst på.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med en ernæringsekspert som kan gi deg de riktige rådene. Diabetes foreningen har også mye å by på.
Mange gravide som utvikler svangerskapsdiabetes klarer seg fint med kostregulering, men må være nøye. Noen må  til med insulinsprøyter og det kan gi muligheter for å regulere blodsukkeret litt  mer i forhold til hva man tar inn.
Klarer du å ta det som en utfordring kan det være du vil finne gode nye muligheter til et sundt svangerskap.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.