Spørsmål:
Hei! Jeg lurer på om misfarget fostervann er en indikasjon på å utføre keisersnitt? Eller er det forsvarlig å heller sette igang fødselen, og avvente med keisersnitt?

Svar:
Svar: Nei, det er ikke indikasjon på keisersnitt. Misfaget fostervann betyr ikke annet enn at fostervannet er farget av mekonium/ bek; en grønnbrun substans som kommer fra barnets fordøyelseskanal. Barnebek er steril og kommer vanligvis ikke ut før etter fødselen. I noen tilfeller tømmer fosteret tarmen før fødselen. Det kan f.eks skje hvis det kommer en stress situasjon med surstoff mangel.
Misfarget fostervann behøver ikke bety at det er noe galt med fosteret. Ved fullgått svangerskap er tarmrefleksene utviklet og tykktamen er ofte full av avføring(mekonium). Av den grunn hender det at tamen kan tømmes noe før fødselen er over. Der det er registrert misfarget fostervann blir fosterlyden alltid fulgt nøye opp under fødsel.
Hilsen Monica.