Spørsmål:
Kjære Monica Jeg er sterkt plaget med migrene og min store skrekk nå er at jeg får migreneanfall under fødselen. Jeg forstår ikke hvordan jeg da skal kunne gjennomføre på normal måte. Det er 22 år siden jeg fikk barn sist og var da ikke plaget med migrene i det heletatt under svangerskapet... jeg fødte da normalt. Jeg går nå jevnlig til akupunktur men har stadige anfall likevell. Kan jeg be om keisersnitt i et slikt tillfelle?? Tenker på dette hver dag og det sliter... Hilsen Tone

Svar:
Jeg forstår godt din bekymring. Jeg har stor respekt for kvinner som lever med migrene og vet hvordan dette kan slå selv den sterkeste i bakken.
Mitt råd til deg er at du tar det opp med jordmor/fastlegen og får en henvisning til fødeavd. der du skal føde. Her kan det legges en slagplan for hvordan dette beste skal håndteres om det verste skulle skje.
Det finnes f.eks nesespray med mirgene medisin som er hurtigvirkende, (skal ikke brukes av gravide/ammende) men som kanskje kan være et godt alternativ i denne spesielle situasjonen.
Dette kan være med å gjøre deg trygg og redusere stress, - som igjen kan være med på å redusere faren for et migreneanfall.
Det blir veldig viktig for deg å påvirke deg selv til IKKE Å FÅ ANFALL. Tankens kraft skal man ikke undervurdere. Det blir akkurat som idretts utøverer gjør før en konkuranse. De setter seg mål og går 100% inn for å lykkes med det.
Det samme må du gjøre.
Håper du får en fin fødselsopplevelse.
Hilsen Monica.