Spørsmål:
Jeg bare lurte på om dere kunne svare på hvor lang tid det kan ta etter en utskrapning grunnet "Blightet owum" før min samboer vil komme til å få mensen? Vi har ventet på dette i 6 uker nå, og jeg mener å ha leste at det tar inntil 6 uker før mensen etter ett slikt inngrep. Lurer derfor på om vi bør vente litt til, eller om vi bør kontakte legen? Håper dere kan hjelpe meg med å gi meg svar på dette.

Svar:
Svar: Det er dessverre ikke mulig for noen å si når en kvinne får mens for første gang i sitt livet, når den kommer etter en abort, etter en fødsel eller når menopause oppstår og mensen opphører. Det er høyst individuelt og kan variere gjennom hele kvinnens liv.Mange opplever nok likevel at den er tilbake rundt 6- 8 uker etter en abort, og av den grunn blir ofte 6 uker nevnt.
Mitt råd blir: La kroppen få den tiden den trenger. Ofte er den klokere enn vi tror. Kvinner kan fortelle i ettertid at det var godt det gikk så lang tid som det gjorde før mensen kom tilbake. Da først så de at de ikke ville vært klare for en evt. ny graviditet.
Stol på at mensen vil komme!
Hilsen Monica.