Spørsmål:
Hei. Eg har mareritt kvar natt, hatt det siden jeg var 9-10uker på veg, og nå er eg 13 uker. Er dette normalt? Og når eh røyser meg fra sofan eller har såtte på huk og ska røyse meg igjen so får eg så vondt i nederste del av magen, som om musklane ikkje vil eg ska røyse meg, det gjør urtolig vondt. Så eg blir nødt å bøye meg om sete nåkken minutter før det går over. Hva er det? Er det farlig? Håper at eg får svar. :) Tusen Takk.. :)

Svar:
Det er helt normalt å drømme mye i svangerskapet, også vonde, sprø drømmer som mareritt. Drømmene er viktige for oss. De sørger blant annet for å holde oss mentalt friske.
En måte å hådtere dette på kan være å skrive dem ned med en gang du våkner for å få "tak" i dem. Det er ofte da man husker best, særlig detaljer.
Del dem gjerne med noen andre, - partner, venninner eller f.eks. jordmor på neste kontroll.
Det er imidlertid du selv som best kan tyde dem. Spennende saker med drømmer ............
Smertene du beskriver nederst i magen, særlig i lysken er ikke farlig. Dette skjer oftest i starten av graviditeten og kan forklares ut fra strekk i ligamenter (bånd) som livmoren er festet i. Disse strekkes når livmoren vokser. Ved en plutselig bevegelse eller strekk som når du reiser seg eller snur deg i sengen kan det bli som en krampelignende intens smerte. Heldigvis går smerten fort over.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.