Spørsmål:
Jeg er førstegangsfødende og ung, har lite erfaring. Kanskje er dette helt normalt, men jeg spørr for å være på den sikre siden! Jeg syns å merke at magen i det siste har "synket", blitt litt mindre, og dessuten lavere, altså lenger ned. Har ganske lav mage i utgangspunktet, men den siste uka har den ikke vokst, men blitt lavere! Er det vanlig? Er i uke 31 nå. Kjenner like mye liv som før. En annen ting er at jeg er veldig nervøs for å få svangerskapsforgiftning. Er bare 17 år, og derfor i "faresonen"? Har i det siste vært mer kvalm og slapp enn vanlig, burde jeg kontakte lege angående det? På forhånd, tusen takk :)

Svar:
Det er tidlig, men ikke uvanlig,- og det kan godt skje at barnet ditt har lagt seg ned med hodet mot bekkeninngangen. Da vil du som oftest merke litt press ned mot skjeden eller underlivet etterhvert.
Det kan også være at du bærer barnet ditt lavt og av den grunn ikke synes magen har vokst.
Det viktigste er at barnet sparker og beveger seg som vanlig. Det bør du følge med på hvar dag.
Med tanke på svangerskapsforgiftning behøver du ikke tenke på det om du ikke har forhøyet blodtrykk eller eggehvite i urinen.
Det er flott at du følger med og tar ansvar for deg selv og barnet du venter. Ikke nøl med å ta kontakt med jordmor/fastlegen om du er usikker på noe. De er der for deg!
Lykke til videre. Håper du får en fin fødsel.
Hilsen Monica.