Spørsmål:
Jeg er 31 uker på vei, var på u.l i uke 29. Fikk beskjed om at baby lå i seteleie, godt nede i bekken. Vi regner med at hun snur seg, men nå har plutselig magen sunket veldig lavt. Alle kommenterer dette, og ukjente tipper at fødselen er like om hjørnet. Kan det skyldes at baby har lagt seg enda lenger ned i bekkenet? Har også hatt "mensmurringer" en periode nå, og kynnere som jeg ikke opplevde i 1. sv.sk. Hvorfor synker magen nedover? Har et barn fra før, magen sank tydelig da også, men ikke før ca 3 uker før fødselen. Har iike ny time hos lege før om 3 uker bør jeg få ekstra time? Takknemlig for svar

Svar:
Det kan være stor forskjell på hvordan man bærer barnet fra svangerskap til svangerskap. Det er ikke unormalt å bære barnet lavt. Noen gjør det gjenneom hele graviditeten.
At magen/ barnet "synker" betyr ikke at fødselen er nær forestående, heller ikke at hodet fester seg (som det av og til kan gjøre alt i uke 32.)
At du har mens murring og kynnere er heller ikke uvanlig for deg som andre gangs gravid. De må imidlertid ikke komme regelmessig og takvis, det er IKKE normalt, og bør undersøkes.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.