Spørsmål:
Hei! Har tenkt mye på dette og håper på å få svar fra deg. Jeg er førstegangsfødende i uke 34+2. Kjenner masse liv, dreininger, kiling, dunk og dult og spark, men selvfølgelig av variabel art. Det som gjør med urolig er at flere venninner har fortalt meg at deres barns spark i magen var så kraftige at de fikk vondt. Dette kan jeg ikke si jeg kjenner meg igjen i og blir ytterligere engstelig siden jeg også ble fortalt at en bekjent fødte et handikappet barn og i det svangerskapen var sparkene helt annerledes enn den andre gangen hun var gravid med et friskt barn. Da gjorde sparkene vondt... PS! Morkaken min ligger ikke i veien og jeg har alltid hatt sterke magemuskler...barnet har også snudd seg med hodet ned. Håper på svar fra deg. Tusen takk!

Svar:
Du behøver på ingen måte engste deg. Jeg har ikke tall på hvor vanlig det er at spark eller bevegelser oppleves som "vonde". Det er vanskelig å måle siden dette alltid vil være en subjektiv opplevelse, men ut fra min erfaring som mor og jordmor vil jeg si at det er mer uvanlig enn vanlig.
Nå kan nok vondt være et vidt begrep. Kanskje er ubehagelig mer riktig?
Mengde fostervann kan også være utslagsgivende og størrelsen på barnet/barna for hvordan spark og bevegsler oppleves.
Lykke til med innspurten. Nyt hvert spark og bevegelse som akkurat ditt barn har.
Hilsen Monica.