Spørsmål:
Hei hei Jeg er i uke 39 og skal forhåpentligvis snart føde=), men det jeg lurer på er etter fødselen så skal jo livmoren trekke seg sammen igjen.. Finnes det noen lure tips eller er dette noe som skjer helt av seg selv? Er det farlig å gå med stramme "hold-in pants" et par uker etter fødsel? Birgitte

Svar:
Det som skjer med livmoren din etter fødsel går helt av seg selv. Det hele er styrt av hormoner. Når du har født vil livmoren være i høyde med navlen. For hver dag vil den gradvis bli mindre, og til slutt "forsvinne" ned i bekkenet igjen. Når du legger barnet til brystet vil det stimulere til dannelsen av hormoner som både driver melken ut av brystet og får livmoren til å trekke seg sammen. Et helt genialt system!
Ligg på magen et par ganger hver dag etter fødsel. Det er en fin måte å få "tømt" livmoren på.
Jeg vil tro at det er ubehagelig med noe som strammer og klemmer på magen som er hoven og kanskje kan føles litt øm etter fødsel. Det er imidlertid ikke farlig,- du kan prøve deg frem.
Men, når du kommer deg etter fødsel og er klar for en tur med barnevogn er det flott og effektiv trim i februarsolen.
Lykke til med forestående fødsel og god trim etterpå!
Hilsen Monica.