Spørsmål:
Hei Jeg har spurt før og håper virkelig du har mulighet til å svare meg denne gangen, for jeg finner ikke noe om problemet mitt og ingen lege, jordmor gir meg noe svar annet enn at det ikke er normalt. Det er 5 mnd siden jeg fikk mitt første barn. Fødslen endte med hastesnitt, men alt gikk bra. I ettertid har jeg fått vite at bekkenet mitt er for lite. Etter renselsen opplevde jeg å få kraftige blødninger. Jeg var på legevakten og de ville se ann noen dager og visst blødningen sluttet så skulle jeg ikke bekymre meg, fikk jeg til svar. Og selvfølgelig sluttet jeg å blø dagen etter. Da var jeg på helsestasjonen og spurte om jordmoren som følgte meg under svangerskapet hadde tid til å sjekke meg siden jeg syntes magen var så rar. Neste dag fikk jeg treffe henne. Da hadde blødningen tatt seg opp kraftig igjen. Hun kjente på magen og fant ut at lvmoren min sto høyt opp, noe jeg hadde følelsen av. Dette var 8 uker etter fødsel. jeg ble sjekka på Gyn.pol for evt hinnerester og de fant ikke noe galt. 10 uker etter fødselen var jeg på etter kontroll. Alt var bra sånn sett, men livmoren var fortsatt like stor. Jeg fikk beskjed om å se ann. 16 uker etter fødsel fik jeg store smerter i magen. Så vondt at jeg hadde problemer med å amme sønnen min. Jeg dro på legevakten og der trodde de det kunne være blindtarmen, men fikk beskjed om å se ann. Jeg ringte jordmoren min for å høre igjen anngående det med livmoren. Hun sa det ikke var normalt på noen måte at livmoren var fortsatt så stor og jeg burde ringe legevakten igjen om smertene ikke gav seg. Selvfølgelig gjorde de det da. Men fra tid til annen er jeg veldig øm. Sånn jeg kjenner det så sitter livmoren min forstatt like høyt ennå 5 mnd etter fødsel. Den er kanskje en finger bredde nedom snittet (bikinisnitt), eller omtrent ved høyde på hoftebeinet mitt. Jeg er kjempe urolig for at noe er galt. noe må det jo være siden den ikke trekker seg sammen. Er kjempe redd for at det kan gjøre det vanskelig å bli gravid igjen, siden vi ikke har det beste utgangspunktet fra før.Nå som det er gått 5 mnd så er likssom bekymringsnivået mitt nådd nye høyder. Jordmoren som følgte meg under svangerskapet er på ferie og jeg blir gal over å ikke finne svar. For det er jo noe som ikke er som det skal, føler jeg. Håper virkelig du kan gi meg et svar... Hilsen bekymret mamma

Svar:
Jeg forstå at du ikke føler deg komfortabel med saken særlg fordi du får høre at det ikke skal være slik. Men, kropper er forskjellige. Kankje er det slik din kropp er. Livmoren vil bruke lengre tid enn vanlig på å nå "normal" størrelse. Mitt beste råd er derfor: Spør din mor, bestemor, tante eller andre kvinner i familien som har født og hør hvordan de hadde det.
Det finnes kvinner om har myomer(muskelknuter) i livmoren. Det er en tilstand som kan gi forstørret livmor og smerter. Er din livmor fortsatt stor 6 mnd. etter fødsel er det vel på sin plass med en henvisning til gynekolog for en undersøkelse uavhengig av fødsel.
Hilsen Monica.