Spørsmål:
Hei. Når bør livmoren være på plass etter en fødsel? Det er tre måneder siden jeg fødte, og det har vært litt vondt å ha sex, som om det er vondt i livmora... Er dette vanlig? Er ganske ubehagelig. Jeg har også hatt veldig kløe i underlivet en stund, akkurat som det har hovnet litt opp og klør på ene siden. Har brukt en kur med Canesten, både tablett og krem, men klør enda. Kan dette ha noe sammenheng med fødsel, og vil det da gi seg av seg selv? Kan det være en kjønnsykdom, eller hadde det vært oppdaget mens man var gravid?

Svar:
Livmoren er rakst på plass etter fødsel. Det er f.eks uvanlig å kjenne den utvendig på 6 ukers kontrollen.
Når du kan kjenne ubehag i forbindelse med sex kana det være flere årsaker til det. Kanskje kommer han for dypr i deg og du kan få støtsmerter fra livmorhalsen, eller at du ikke er klar nok  for samleie?
Kløe kan bl.a. komme av at det har vært fuktigere i skjeden med renselse i noen uker, -eller rett og slett blitt for tett med truseinnlegg?
Av og til holder det ikke med en tab. Det kan være bedre med behandling over flere dager. Evt. kan du skaffe deg vagitorier som oppretter surt miljø i skjeden. Spør på apoteket.
Om du er usikker på kjønnsykdom kan du evt. teste deg hos jordmor/fastlegen.
Hilsen Monica.