Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid for første gang og har noen spørsmål..om tro kanskje litt teite! Stopper eggløsningen når man har blitt befruktet? Jeg tenker mye på når jeg ble gravid, men det er vanskelig å gjette. Testet negativ 6 dager etter mens, men positiv 13 dager etterpå! Hvor lang tid kan det max gå før man får vite man er gravid?
Har også tenkt på om man kan bli gravid før man fikk mens, men normalt vet jeg jo at dette ikke går ann...!
Jeg ble veldig forvirret av hvordan dere regner ut terminen, med siste mens første dag som utgangspunkt. Legen sier jeg er 14 uker på vei, men betyr det ikke da at fosteret evt kanskje bare er 12 uker? Er jeg forbi faresonen? Er redd for abort, min mor har hatt flere, betyr det foreksempel at jeg har større sjanse for å det også?
Det er litt skummelt å være gravid, mye skjer og tankene svirrer rundt om det meste.Tenker også på at legen må tro jeg er veldig dum, med mine spørsmål.Håper på svar. Vennlig hilsen meg.

Svar:
Svar: 1) Når et egg er befruktet starter det å produsere hormoner som
forteller kroppen din at den er gravid. Nå dreier alt seg om det lille fosteret
og kroppen din vil ikke produsere egg igjen på lang, lang tid.(Ikke før første
mens kommer etter at du har født og som oftest ammet i noen mnd.)
2)De fleste gravitester kan fortelle at du er gravid ca.14 dager etter
unnfangelsen. (Det hender nok en sjelden gang at kvinner kan ha en liten mens
blødning til tross for at de er gravide.)
3)Det er helt riktig at svangerskapslengde og fosterstørrelse er forskjellig.
Mange blir litt forvirret av dette i starten, men sånn er det bare. Etter hvert
tenker de fleste lite på det.
4)Du har ingen større abortfare selv om moren din opplevet å abortere. Tenkt
friskt og husk at du er deg. Du spør generelt om abortfare. Det er ca. 15% fare
for abort mellom uke 4 og uke 20.
Det er helt naturlig at en mengde nye tanker plutselig tar plass og til tider
er litt brysomme spesielt første gangen man er gravid. Ingen spørsmål er
imidlertid DUMME.Om ikke du har fått ”Svangerskapsboken” hos legen kan den
bestilles her fra babyverden. Her er det mye bra å lese og mye å bli glad over å
vite noe om
Lykke til videre! Hilsen Monica.