Spørsmål:
Hei. Jeg har så langt tatt dette med fødsel veldig rolig:) Er 37 + 2 i dag og fortalte til mamma at jeg tror jeg har lekket fostervann de siste 3 dagene. Har "lekket" litt en god stund. Det er ikke urin og altfor mye væske i til at det bare er utflod. Jeg har og hatt en "kriblende" sånn ubehagelig følelse i sjeden de siste tre dagene. (Hadde en sånn "nå kommer det noe ut" følelse når jeg var ute å gikk for 3 dager siden) Det endte i dag med at mamma dro meg med til legevakten for å snakke med en lege. Legen undersøkte meg og konstaterte at livmor halsen var myk (?) men at han ikke kunne kjenne noen åpning enda. Jeg har hatt masse kynnere, men de har ikke vært vonde eller noe sånt. Han sa det var nok ikke lenge til det skjedde. noe som satt en større støkk i min mor enn meg :) Han brukte vel ordene "når som helst.." men hva vil det egenlig si? jeg kan vel fortsatt gå fram til termin og vel så det eller? HOdet festet seg for en liten uke siden og det virker som om lille mann er klar til å komme snart, Jeg har mye å gjøre enda så fint om han venter litt :)

Svar:
Er man usikker på om det lekker fostervann SKAL man kontakte fødeavdelingen direkte og bli vurdert evt. undersøkt der.
Fostervannet kan godt dryppe dråpevis uten at man har sammentrekninger eller åpen mormunn.
Myk livmorhals i uke 37 er ikke unormalt å ha. Indikerer ikke når fødselen starter. Det gjør heller ikke et festet hode.
Du kan med andre ord og i beste/veste fall gå helt frem til 42 uke.
Lykke til med innspurten. Er du fortsatt usikker på om det er fostervann som lekker må du ta kontakt.
Hilsen Monica.