Spørsmål:
Hei. Jeg er gravid i ca. uke 20. Begynner nå på den tredje uken med
forkjølelse. Har vært så tett i nese, hals og ører at jeg ikke fikk sove
på nesten fire dager. Fikk mer eller mindre panikk av å ikke ha følelsen
av å puste.
Overnattet på sykehus en natt, slik at jeg kunne få sove med hjelp av
sovemedisin. Er hjemme igjen, er litt bedre, men ørene er fortsatt tette
(dotter i Ørene). Er også tett i nesen, må ta nesedråper for og kunne
puste/sove.
Har prøvd med saltoppløsning, men det hjelper ikke. Vanlig
nesespray kan jo ikke brukes mer enn 10 dager. Den grensen er nå nådd. Har
prøvd med saltoppløsning, uten hell.
Kjenner at jeg får mer eller mindre panikk når jeg ikke for noe som
hjelper. Når jeg endelig sovner, våkner jeg etter et par timer. Kjenner
jeg begynner å bli utrolig sliten av og gå slik. Jeg klarer ikke å "nyte"
svangerskapet slik jeg føler jeg burde. Har vært hos lege, men de kunne
bare anbefale nesespray. Finnes det noen råd for hva jeg kan gjør

Svar:
Svar: Kjære deg! Dette høres ikke bra ut. Jeg forstår godt at du ikke
klarer å glede deg over svangerskapet når du har det slik.
Det er ikke
uvanlig at gravide kvinner kan oppleve at en forkjølelse kan vare lenge. Nå er
immunforsvarer ditt litt redusert og dette er nok årsaken til at du ikke er
blitt frisk. Tett nese eller tette slimhinner er det også mange som får, og noen
få opplever dessverre at dette kan varer hele svangerskapet. Sier det ikke for å
ta motet fra deg, men for å fortelle at disse kvinnene faktisk måtte bruke
sterkere nesedråper for å ”overleve”. De fikk ikke puste på annet
måte.
Skulle ønske jeg kunne gi deg noe virkelige gode råd slik at du
fikk det bedre. Det som alltid hjelper er å stelle litt pent med seg selv. Er du
sliten vil infeksjoner lettere sette seg fast. Er du i jobb, kan det være at du
trenger litt tid til å komme ordentlig til hektene. Du kan trenge ro, hvile,
mosjon, næringsrik mat og rikelig med drikke.
Mosjon er en fin måte å få
løst opp slim på. Gå deg en tur og opplev det selv.
Sitt i oppreist
sovestilling, ha det kjølig på soverommet og lær deg til å puste med åpen
munn.
Akupunktur kan også være et godt alternativ. Tenk nytt! Tenk på deg
selv, og hjelp kroppen din med å bli frisk. Røyker du må du umiddelbart
slutte!
Ønske deg god bedring! Husk at tid også er god medisin. Hilsen
Monica