Spørsmål:
Hei! Jeg er 37 uker på vei med mitt første barn nå, og har fått nyss om en såkalt Lamaze-metode, etter legene Lamaze og Velay. Jeg har lest om kvinner som har født ved hjelp av denne metoden, og som forteller at fødselen gikk mer eller mindre smertefritt. Det vil jeg jo gjerne prøve! Så jeg har skaffet meg ei bok om metoden. En del av opplegget er at kvinnen skal puste overfladisk, pesepuste under riene. Men er det da ikke fare for at barnet får for lite oksygen? Har du noen erfaringer med Lamaze-metoden, eller den psykoprofylaktiske metoden, som den også kalles? Vet du hva jordmødres holdning rundt på sykehusene er? Jeg har lyst til å prøve den, men helst uten å komme i konflikt med ei jordmor som gir helt andre instrukser. Hilsen snart klar Heidi

Svar:
Svar: Jeg kjenner dessverre ikke metoden godt nok til å uttale meg, men kan med en gang si deg at det er du som bestemmer over din fødsel! Det er flott og viktig med fødselsforberedelse. Du er hovedpersonen som skal utføre jobben. Jeg tror ikke det vil by på problemer på fødeavdelingen om du nå innstiller deg og jobber mot denne metoden. Er du i tvil kan du be om en konsultasjon ved fødeavdelingen og få dette avklart.
Har du forresten skaffet deg Fødselsboken vår og tittet på det som står om fødselsforberedelse der?
Lykke til med viktig prosess. Bruk tiden godt.
Hilsen Monica.