Spørsmål:
Heisann...
Jeg har et par spørsmål...
Jeg er ca. i 22. svangeskapsuke og har vert til ultralyd. Jeg fikk der beskjed om at morkaka mi er i veien for fødselskanalen. Jeg lurer på om dette kan føre til noen komplikasjoner i svangerskapet...??
Jeg har ei søster som nettopp har mistet sin sønn en uke etter termin... Han døde i livet og legene tror etter obduksjon at han døde pga krybbedød. ER DETTE MULIG NÅR ET BARN IKKE ER FØDT ENNÅ?!?!?!??

Svar:
Svar: Det er vanlig med kontroll av morkaken i ca. 32 uke dersom den ligger lavt ved første UL kontroll. Det er på forskjellige måter en morkake kan være til hinder for en vaginal fødsel, og det vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle. Ligger den og stenger for hele fødselskanalen (forliggende morkake) blir det keisersnitt, ligger den dypt festet blir fødsel vurdert. Komplikasjoner kan være blødningsfare.
Jeg forstår dessverre ikke spørsmålet ditt helt, men mener du å si at barnet døde i mors mage en uke etter terminen og at årsaken ble oppfatte som en slags krybbedød? Jeg er helt ukjent med dette, men deler noen tanker med deg her. Kanskje er det gjort funn i blodet på det lille barnet som er lik de funn som gjøres av barn som dør i krybbedød? Håper du forstår hva jeg mener. Jeg vil råde deg til å be søsteren din ta det opp med legen igjen. Det er veldig vondt å ikke vite eller forstå. I en slik situasjon preget av sjokk er det vanskelig å fatte eller ta imot all informasjon som blir gitt.
Ønsker dere begge lykke til videre! Hilsen Monica.